Jak wybrać firmę?

W Polsce działa wiele firm z branży marketingu wielopoziomowego. Czy należy bać się podpisania umowy z którąś z nich? Czy to coś takiego jak piramida finansowa? Niektórzy mówią nawet że MLM to… sekta! W gąszczu (dez)informacji zalewających fora internetowe wyjaśniamy poniżej podstawowe zagadnienia związane z MLM.

Multi Level Marketing (MLM), marketing wielopoziomowy, network-marketing, to forma sprzedaży detalicznej, która odbywa się z pominięciem sieci sklepowych i opiera się na bezpośrednim kontakcie Dystrybutora z Klientem. Dystrybutorzy działający w systemie MLM tworzą swoje struktury sprzedaży i mogą czerpać zyski z tytułu obrotu wypracowanego przez osoby znajdujące się w ich strukturze.

Polecam zainteresowanym zwięzłe wyjaśnienie zagadnienia na Wikipedii karanej w Polsce od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności piramidy finansowej oraz bardzo rentownego (bo omijającego prawie wszystkie poziomy pośrednictwa, towar trafia z fabryki poprzez dystrybutorów od razu do Klienta) sposobu prowadzenia firmy w oparciu o marketing wielopoziomowy.

W Polsce działają dziesiątki firm pracujących na zasadzie MLM. Część z nich to rodzime organizacje, inne są firmami międzynarodowymi. Są też oczywiście rodzime, które osiągnęły sukces międzynarodowy. Nie kraj pochodzenia jednak ma znaczenie a szczegółowa specyfika poszczególnych propozycji. Każdy biznes opary na MLM jest na swój sposób wyjątkowy, są jednak elementy wspólne każdemu z nich, na które warto zwracać szczególną uwagę przed podjęciem decyzji związanej ze współpracą z którymkolwiek a najważniejsze elementy to:

dbałość o interesy nowych dystrybutorów
chodzi tutaj przede wszystkim o to czy nowe osoby mogą liczyć na pomoc/wiedzę osób działających już od jakiegoś czasu oraz czy firma posiada rozbudowany intranet lub bazę CMS, żeby ułatwić rozbudowę i kontrolę nad rozwijającą się strukturą;

możliwości rozwoju
od kiedy firma działa, jak do tej pory się rozwijała, czy działa w innych krajach, jeżeli tak to w jakich, itd… to pytania które warto zadać przed wstąpieniem do któregokolwiek MLMu;

koszty wpisowego
w firmach MLM najczęściej trzeba wykupić pakiet zwany też starterem, koszty wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset a czasami nawet kilku tysięcy zł; czasami nie ma żadnych kosztów wpisowych, w takim przypadku trzeba zwrócić uwagę czy nie ma kosztów ukrytych; warto zwrócić też uwagę na koszty/możliwości wyjścia z danego biznesu (czasami takowe występują);

dostępność produktu
jak wygląda proces dystrybucji, czy firma posiada centrum logistyczne, czy zamawia się kiedy się chce i ile się chce, czy też są limity i ograniczenia (minima) ilościowe a zamawiać można np tylko raz na tydzień; ważne tutaj jest też czy produkt jest skomplikowany w przekazaniu dalej (czy potrzebna jest fachowa wiedza);

uregulowany status prawny firmy w danym kraju
pod żadnym pozorem nie należy ufać osobom „na słowo”, bez podpisania umowy i zapoznania się z regulaminem i statusem prawnym danej firmy nie należy decydować się o przystąpieniu do danego systemu;

specyfika planu marketingowego danej firmy
proszę zwrócić uwagę szczególnie na procentowy udział w obrocie swojej struktury (w szczególności czy zmienia się w zależności od poziomu (rośnie, maleje albo jest stały)), od 1% do 50%; czy wymogi poszczególnych poziomów są realne do spełnienia; czy jest możliwość partycypacji w zyskach światowych; czy są jakieś dodatkowe programy motywacyjne; jaki ma się rabat na zakupowane towary i ile wynosi minimum, bez którego nie możliwa jest partycypacja w części zysków danej firmy (czasami nim więcej się zarabia, tym więcej należy kupować, są też takie firmy gdzie minimalna ilość produktów do zakupienia nie zmienia się wraz ze wzrostem dochodów).

Niezależnie od wyboru firmy – życzymy powodzenia!

Strona niezależnego partnera FM GROUP Polska niebędąca oficjalną stroną firmy FM GROUP Polska, FM GROUP World ani FM GROUP Mobile.
Go to top